Tuesday, January 22, 2008

Vitaminkick

Är trött som bara den samtidigt känner jag mig upplyft och inspirerad som tusan. Efter två intensiva dagar med idéutveckling på agendan kan man i min mening knappt vara annat. Dels har vi idéutvecklat med vår skattegrupp och dels med vår riksdagsgrupp...Ihopsjunken i soffan säger jag nu: puhh av utmattning, och wow för alla idéer som kommit fram.

Det som har varit av största betydelse är att vi inom Centerpartiets skattegrupp som jag är med och leder precis har avslutat vår minikonferens. Att se över vårt skattesystem är en rejäl utmaning kan jag säga. En utmaning som jag var gång jag planerar inför våra möten och under våra träffar känner stor respekt för och även ser fram emot med glädje och spänning.

Att vara visionär i tekniska frågor som ju skatter ändå är gör ju inte uppdraget helt enkelt. Att vara visionär paralellt med att lägga realistiska och konkreta förslag som i mångt och mycket tar hänsyn till såväl ekonomiska teorier som statsfinansernas välmående är en konst som få kanske lyckas med?

Just nu känns det däremot som att allt är möjligt och som att vi fortsätter med att vara i framkant med att skapa goda förutsättningar för att effektivisera, förenkla och förbättra Sveriges skattekarta utifrån våra grundläggande principer och värden. Vårt intensiva arbeta hitills har lett till otroligt bra infallsvinklar att förhålla oss till och vi har nu tagit fram vår kompass. Härligt. Lovar att återkomma i ämnet.

Imorgon är det då dags för en "vanlig" arbetsdag igen. Vill inte ens tänka på hur det ser ut i min mailbox efter viss frånvaro från mitt rum...

No comments: