Saturday, April 26, 2008

Glad påsk...igen...

Nu styr jag kosan hemåt till Lidköping för att fira Påsk...igen!

Tillsammans med min familj firar jag denna för mig mycket speciella högtid enligt den arameiska traditionen.

Den arameiska påsken inom den syrisk-ortodoxa kyrkan firas någon gång mellan slutet av mars och början av maj. Oftast infaller den i april. Än en gång inföll påsken alltså inte samtidigt som den katolska eller protestantiska för den delen. Vår kyrka firar nämligen enligt den julianska kalendern som skiljer sig något från den gregorianska.

Inför varje högtid så fastar man i den syrisk-ortodoxa kyrkan. Innan påsken fastar man 40/50 dagar. Under själva fastan får man inte äta någon animalisk föda. Jag har under de få gånger i mitt liv som jag fastat märkt att om man gör det helhjärtat kan man uppleva en enormt häftig mental och andlig styrka. I år kände jag mig däremot inte riktigt i fas för att fasta så jag valde att avstå.

Under denna högtid äter man gott, umgås och går i kyrkan. Man sörjer Jesu korsfästelse för att senare firar hans uppståndelse. Det är mycket värme och kärlek i luften och gemenskapen känns total. Något som jag önskar kunde hålla i sig och blåsa in i våra liv varje dag, oavsett vart vi är eller med vem vi är.

Förutom att äta och umgås så leker man en enkel lek som jag sen barnsben har haft mycket glädje av. Leken går ut på att man knackar två ägg (färdigkokta och målade) mot varandra. Den vars ägg går som sönder förlorar och får ge sitt ägg till vinnaren. Man bestämmer innan vilken del av ägget som ska knackas mot det andra (den runda eller toppiga sidan).

Om man som jag växte upp med ett par kreativa och busiga grabbar så kommer man på ett par knep att manipulera ägget på för att öka sina chanser att vinna. Kan berätta att jag många gånger i min barndom kommit hem med en påse full av "knäckta ägg" som jag vunnit lite här och där i grannsällskapet.

Ägget i sig har inom vår kyrka en speciell betydelse och jag har nyligen fått lära mig att det symboliserar Jesus grav: Skalet = graven, Äggvitan = linnen över Jesus kropp, Äggulan = ljus, liv (karaktäriserar Jesus). En liknelse görs tydligen mellan hur liksom kycklingen pickar sönder skalet och tar sig ur det så uppstod Jesus ur graven.

Idho brikho (arameiska)= Glad Påsk

No comments: