Sunday, April 13, 2008

Lago speaks up

Få är de som under den senaste veckans nyhetsrapporteringar undgått att ett svenskt kommunalråd fört talan i den amerikanska kongressen. Det är stort!

Det som är större är att Anders Lago inte nöjde sig med att det enbart i sig skulle vara ett ärofyllt uppdrag bara att få komma till kongressen och sen bara fluffa till orden och mer stryka amerikanerna längs med håret. Utan han vågade kritisera, han vågade lyfta utmaningarna som en liten kommun som Södertälje har stött på, och kommet att stöta på om inget görs, i och med Irak kriget. Han vågade framförallt säga att det inte är Sverige som har startat kriget men trots detta är det vi som tar på oss ett mer omfattande humanitärt ansvar. Han fick de amerikanska kongressledamöter att skämmas, vilket de inte var sena med att säga att de gjorde. Starkt jobbat Lago!

Sverige tar faktiskt ett större ansvar för alla de människor som flyr för sitt liv än USA och Kanada tillsammans! Framförallt handlar det om minoriteter som kristna irakier som precis som under 1:a världskriget hamnat mitt emellan pågående strider. Just minoritetsproblematiken kommer jag att skriva mer om en annan gång.

Att något behöver göras åt flyktingpolitiken i Sverige och på den internationella arenan är rätt solklart. Vad som ska göras, vem/vilka som ska göra det, hur och inom vilka ramar och lands- eller regionsgränser verkar dock ingen ha vettiga lösningar på.

Att fler kommuner inom Sveriges landsgränser bör ta ett större ansvar kan jag skriva under. Att däremot tvinga kommuner och fördela ut människor till olika delar av landet som Lago föreslår är jag dock mycket mer tveksam till. Lär få återkomma i ämnet känner jag. Nu måste jag rusa iväg.

No comments: