Thursday, May 08, 2008

Apoteksmonopolet

Snart är apoteksmonopolet äntligen ett minne blott. Om mindre än en timme är det votering i riksdagen. Då kommer alla kloka ledamöter att rösta för att skrota detta fruktansvärd inneffektiva monopol.

Det är lite lustigt i sammanhanget att jag igår kväll var i desperat behov av att hitta ett apotek. I hela Sverige finns det idag bara ETT!!! enda apotek som är öppet dygnet runt. Just igår kände jag mig glad över att det råkar befinna sig till min fördel i centrala Stockholm. En omväg dit gjorde mig inget denna gång då jag inte hade så mkt annat att välja mellan. Det tragiska är att jag har ett apotek som ligger på gatan där jag bor vilket såklart hade hunnit stänga medan jag fortfarande satt framför min dataskärm på jobbet.

Vad skönt det ska bli med ökad tillgänglighet, och förhoppningsvis ökad apotekstäthet och reducerade priser på medicin när monopolet läggs till historien.

No comments: