Sunday, May 18, 2008

Papperslösa igen

Jag är stolt över Magnus Anderssons och alla övrigas ihärdiga insatser i frågan om att ge papperslösa rätt till vård. Se även kvällens inslag i tv4 här.

Jag minns så väl första gången jag fick upp mina ögon för Centerpartiet. Då arbetade jag i Kanada och följde den svenska politiken med ett halvt öra ända tills den heta debatten om "social turism" i samband med EU utvidgningen kolossalt tog fart. Dåvarande statsministern hotade med att utvidgningen skulle leda till att "alla" helt plötsligt skulle söka sig till Sverige för att urholka den svenska välfärden. Därför ville han se till att skapa männskliga A och B lag i Europa. Jag tapade hakan och undrade bl.a.: "R u kiddin' me?", och : "Vad f... håller han på med?"

Den som då stod upp för att människor i grunden är goda var Centerpartiet med Maud Olofsson i spetsen. På ett för mig mycket engagerande vis försvarade hon människors lika värde och visade på det befängda i Herr Perssons resonemang. Och vi kan idag konstatera att hon hade rätt; vi har inte drabbats av någon social turism av den kaliber som propagerades om. Herr Persson kunde andas ut!

Ska samma parti nu helt plötsligt göra en u-sväng och ställa sig bakom en skrämseldebatt som denna gång handlar om en slags “medicinsk turism“ istället? Det rimmar illa i mina öron och jag hoppas att jag får se samma styrka hos Centerpartiet att motstå frestelsen att ställa upp på inhumanitet!

Vill också lyfta mitt blinkande frågetecken: Om vi nu tror på vårt framlagda förslag om arbetskraftsinvandring, vilket jag starkt gör, varför tror vi då inte på att själva möjligheten i sig att arbetskraftsinvandra kommer att reducera antalet papperslösa? Jag tänker då främst på att den andel av de papperslösa som utgörs av människor som söker sig hit för att arbeta och idag tvingas göra detta illegalt kommer att minska kraftigt framöver. Jag bara undrar med tanke på vissa av de argument som läggs fram av kramare till lagförslaget som det ska voteras om på tisdag.

Uppdaterar med länkar till fler som skriver om detta:
Bloggen Bent
Jesper Overeem
Per Ankersjö
Johan Pettersson
Hanna Wagenius
Magnus Persson

1 comment:

HrJohansson said...

Det finns över 6 600 000 000 människor på vår jord.

Dags att bygga ut den svenska vårdapparaten!

Sverige, ett land på drygt 9 miljoner invånare, vars ekonomi bygger på någon miljon människor som arbetar inom den privata sektorn, har knappast råd att ta hand om varenda människa på denna planet.
Att påstå annat är naturligtvis en naiv dröm.