Thursday, June 19, 2008

Annie och Fredrick

Vänner i vått och torrt brukar det heta. Sanna vänner står stadigt bredvid en både vid framgångar men också när det blåser kallt. Oavsett vad jag känner för lagen om signalspaning så vill jag gärna fortsätta känna de, till skillnad från andra so called friends, som tydligen ”sagt upp sin vänskap”.

Att inte hålla med är en sak. Att ta till märkliga personangrepp med inslag av hätska ord är en helt annan historia. En oacceptabel sådan i en demokratisk debatt värt sitt namn. Jag har stor respekt för de flesta synpunkter och för det enorma engagemanget. Och jag har förståelse för alla som känner sig missnöjda med gårdagens utfall. MEN det är ändå INTE OK att hålla debatten på en så låg nivå som många visat prov på de senaste intensiva dagar.

Samtidigt vill jag här också passa på att säga till alla er som deklarerar att ni inte vill rösta på en ledamot pga. missnöje: FINE, det är er demokratiska rättighet att välja vem ni vill ge er röst. Men håll er till det konstaterandet och fortsätt inte ert raljerande med omogna, hotfulla som ovärdiga personangrepp! Ni äger inte ledamoten bara för att ni en gång har givit denne er röst. Det är värt att komma ihåg tycker jag!

Jag har nu känt både Annie och Fredrick under lång tid. Min respekt för deras insatser varje dag i den svenska politiken är hög. Jag är både imponerad som stolt över hur båda trots sin ringa ålder besitter en enorm kompetens och så många gånger vågat utmana andra samt försvara sig i olika frågor.

Hur kommer det sig att de flesta ger sig på just dessa två? Det finns fler ledamöter i Sveriges riksdag som hade kunnat agera men som istället exempelvis valde att inte lyfta på fingret mer än för att kunna trycka på avstå knappen!

Under de senaste dygnen har jag följt båda på nära håll och fått se hur de har kämpat för sin övertygelse, visat på styrka, uthållighet, mod och handlingskraft i sin kamp för att stärka den personliga integriteten.

Jag har tyvärr också fått se deras vånda och hur dåligt de har mått. Framförallt hur de har försökt hålla huvudet ovanför vattenytan när alla hätska kommentarer försöker dränka de. Det gör ont i mig att se att så många nu försöker smula sönder de.

Annie och Fredrick; vi är flera, flera, flera och säkert än fler som är otroligt imponerade över er insats.

1 comment:

Anonymous said...

Anledningen till att dessa två får bära hundhuvudet var att de gav sken av att vara mot FRA-lagen och sedan under ett billigt skådespel om vår personliga integritet vände och visade sitt rätta ansikte.

Många av de (oss) som trodde in i det längsta att de var motståndare till lagen i sak blev grundlurade.

Detta är deras (vår) reaktion.

Lek inte med oss och våra åsikter.
Försök inte lura på oss saker vi inte vill ha.

Detta är informationsamhället i ett nötskal.
Det du säger och gör offentligt i talarstolen, på bloggar och i debatter finns kvar långt efter det att du sagt en sak, gjort en annan och förnekar att du sade det från början.


Klart de mår dåligt, men det beror snarare på att de blivit avslöjade.

Folk vänder dem ryggen för att man helt enkelt inte ljuger för sina vänner.

Man säger inte en sak till sina väljare och gör tvärtom.

De som sade ja till FRA-lagen kommer att få fan för det, när de röstas bort 2010.
Det är priset de får betala för att köpslå med vår yttrandefrihet.