Friday, February 15, 2008

Tur & Retur Sverige - Eritrea

Som liten fick jag ibland höra "Vadå, vill du bara mäta vägen fram och tillbaka?

Frågan var oftast berättigad och kom i sammanhang som att jag kanske fick för mig att ogenomtänkt och utan egentligt syfte ta en viss ”färdväg” eller att jag ville göra något som då var helt obegripligt för mina föräldrar.

Man kan ställa samma fråga nu till myndigheterna med tanke på den senaste avvisningen till Eritrea (som obegripligt nog bara är en i raden av misslyckade avvisningar genom åren): ”Skulle ni bara mäta vägen fram och tillbaka?”

Ska tilläggas att detta ogenomtänkta projekt inte var helt gratis. Håll i er: en halv miljon har saknaden av professionalism enbart i detta ärende hittills kostat skattebetalarna!

Och icke att förglömma att fundera över; är det legitimt och rättstryggt att poliser agerar så våldsamt och förnedrande som de gjorde i detta fall?

Mer om detta läser bl.a. på Magnus Anderssons & Oscar Fredrikssons bloggar.

No comments: