Monday, September 15, 2008

Imorn öppnar Riksdagen

Ja, imorn öppnar alltså Riksdagen igen och det formella arbetet kommer att ta fart.

Det är andra året i rad som jag finns med på plats i huset. Förra året ärades jag med en inbjudan att delta i hela denna högtidliga ceremoni; med start i Storkyrkan för en inledande gudstjänst, vidare till regeringsförklaringen och kungens officiella öppnande av Riksdagen, sen lite buffé och mingel för att avsluta fabulöst med lite opera i kungligt sällskap.

Det sistnämnda var inte helt överraskande inte riktigt min grej så efter första akten beslutade jag mig för att avrunda dagen när allt fortfarande kändes på topp. Jag hade haft en magnifik dag vars minne jag inte ville fördärva med en för mig segdragen föreställning. Kan berätta att jag tyckte mig se Ers Majestät nicka till lite under föreställningen så det kanske inte bara var jag som var trött mot slutet.

Jag kan fortfarande nästan ta på den obeskrivliga känslan av att få vara med om något så stort som firandet av starten av ett lands parlamentariska arbete.

För mig som inte är född här och som har fått ett nytt hemland, vilket jag nu också i mitt arbete tjänar, är detta självklart en extra minnesvärd och lite smått helig dag. Så jag är helt klart exalterad just nu och ser fram emot morgondagen med regeringsförklaring och allt som hör till.

No comments: