Saturday, December 15, 2007

R.I.P. Fuat Deniz

Inte förrän igår kväll möttes jag av den sorgliga nyheten att den assyrisk/svenske lektorn i sociologi vid Örebro Universitet, Fuat Deniz, gick bort under luciamorgonen. Det är med tungt hjärta jag skriver om detta.

Jag har själv aldrig haft äran att träffa Fuat, men av allt jag hört om honom verkar han ha varit en fantastisk och mycket omtyckt person. Han var stolt över sitt ursprung, orädd för att ta bladet från munnen och uppmärksamma omvärlden om vad som hände de kristna minoriteterna i Turkiet i början på 19oo-talet. Vilket han ofta gjorde.

Han knivskars allvarligt två dagar innan han avled, och har däremellan legat i koma. Fylld av min egen stress med min att-göra lista snurrandes runt i huvet, och annat egentligen rätt oväsentligt när jag nu tänker efter, hann jag inte följa upp hans tillstånd förrän jag under en julfest igår kväll fick detta tunga, vemodiga besked.

Där satt vi, åtskilliga unga akademiker med arameisk börd, i en festlokal i vårt nya avlånga hemland på nordliga breddgrader, och höll en tyst minut för en person vars stjärna alltid kommer att lysa över oss. En person som har lämnat ett starkt avtryck i historien.

Många konspirationsteorier florerar om att motivet bakom mordet är politiskt. Fuat uppmärksammade under sin livstid nämligen vad som hände det osmanska rikets kristna minoriteter. Detta är självklart en mega känslig fråga i Turkiet och forskning om den anses av landet som en politisk inkorrekt handling. Alla som intresserar sig för kristna minoriteter i Turkiet upplevs nämligen som hot då Turkiet inte vill kännas vid folkmorden som skedde i landet 1915.

Du kan läsa mer här, här, och här. Själv blir jag inte helt förvånad över att dessa tankar finns. Innerligt hoppas jag att de visar sig vara substanslösa. För är det inte på tiden att det turkiska förtrycket på kristna minoriteter får sig ett slut?

Jag är säker på att våra förfäder som fick ge sitt liv under det hemska folkmorden, såg ner på oss igår från himlen tillsammans med Fuat och log stolt; för där satt vi och åt svenskt/arameiskt julbord i vårt nya, avlånga hemland. Ett land där vi är välkomna, kan känna oss trygga, har möjligheter att utbilda oss och där vi förhoppningsvist kan se ljust på framtiden.

Må Fuat vila i frid. Mina tankar är med hans familj, anhöriga och vänner.

1 comment:

Anonymous said...

Ja, Turkar beskylldes för det ena och det andra och kommentarer om Turkiet skrevs här och där efter mordet på en landsman till mig- må våra religioner vara olika.

För ett mord som begicks i Sverige och där mördaren visade sig vara en assyrier... inte ens ifrån Turkiet men Syrien, anklagades åter turkar och Turkiet.

Må Fuat vila i frid, och låt oss turkar vara.