Monday, April 14, 2008

Sveriges budget...


...i min hand.

Imorgon presenterar regeringen vårbudgeten för svenska folket. Redan i eftermiddags fick jag hämta den på finansdepartementet tillsammans med en kollega. Det är nu min fjärde budgetprocess sen jag började min tjänst på Centerpartiets Riksdagskansli.

Vem kunde under tiden jag hängde över mina många, tjocka böcker (på engelska dessutom!) inom nationalekonomi och försökte knäcka alla långa, outhärdliga, men också spännande ekvationer, att jag skulle få hålla en sådan härlighet som denna i min hand?

Visserligen är denna vårbudget mer av en tilläggsbudget till höstbudgeten som bestod av hela 7 kilo finans- och skattepolitik med tillhörande tabellverk, siffror och grafer. Häftigt är det i alla fall.

Ni hör ju hur detta är en nationalekonoms heta dröm. Nu ser jag fram emot morgondagens budgetdebatter i kammaren.

No comments: