Sunday, November 04, 2007

Har du hört talas om...

...avdraget för hushållsnära tjänster? Det har tydligen inte Charlotte Cederschiöld. I 13 år har hon och maken anlitat svart städhjälp och erkänner nu att de FORTFARANDE betalar under bordet. Märkligt dock att Cederschiölds inte noterade att regeringen lättat på skattetrycket för just dessa tjänster med anledning att skapa fler jobb och färga om jobb från svart till vitt.

Överstiger ersättningen 1 000 kronor per år är man enligt svensk skattelagstiftning skyldig att deklarera kontrolluppgifter, vilket inte skett. Paret har dock enligt uppgifter inte betalat ut belopp som överstigit 10.000 kronor någon gång för dessa år och då är man som privatperson inte heller skyldigt att betala skatt eller arbetsgivaravgift. Då har man tydligen egentligen inte heller anlitat svart arbetskraft...Snurrigt värre..

Debatten borde nog börja kretsa mer kring vad vi idag kallar för svart arbete, vad som ska ingå i begreppet framöver och hur vi kommer till bukt med denna problematik.

Många i vårt avlånga land, hänvisar till normen och det höga skattetrycket. Vanliga kommentarer är: alla andra gör det, min vän tipsade mig, jag vet inte vad som gäller, jag hann inte osv. Jag lägger inte någon värdering i någon av dessa kommentarer; vad som är sanning och inte vet bara envar. Och som sagt, det viktigaste borde egentligen inte vara att hänga ut folk. Det viktiga borde vara att hitta bra lösningar på ett enormt problem som i princip alla i det här landet vet existerar.

Över till ngt helt annat; dubbelkolla alltid att din ugn är ledig och inte ockuperad av gårdagens lunchrester, exempelvis en lonely köttbulle som gömt sig i hörnet. Upptäckte detta när jag lagade min goda höstpytt och det började lukta bränt så in i norden. Vädrar fortfarande!

No comments: