Tuesday, November 04, 2008

And...(kort paus)...the President of the United States is....

Blir det valvaka för min del inatt? Det räknar jag med, ett tag i alla fall. Hoppas bara jag orkar sitta uppe för det ska bli riktigt spännande att följa själva slutspurten med analys, rysare och allt som tillhör.

Själv tycker jag i övrigt att det har varit en alltför långt utdragen kampanjserie, med start först i att utse respektive partis presidentkandidat, för att sen övergå i själva valkampanjen. Det sista har valkampanjen inte heller varit sådär jättespännande att följa. Efter att den värsta Sarah Pahlin hysterin la sig gick det uppför Obama och nästan ner som en pannkaka för McCain. Och så har väl landet legat den sista tiden tycker jag, även om krigsveteranen tappert kämpar på.

Inte långt kvar tills det står klart om det blir "Country first” eller "Change we need".

Personligen tilltalas jag inte fullt ut av någon av presidentkandidaterna. Då tänker jag främst på deras ställningstagande i olika frågor och inte deras ursprung, trygghetsfaktor, ålder, utstrålning, kändisstöd, eller ngt annat som många verkar hänga upp sig på.

Obama har en styrka i de ekonomiska frågorna, vilket McCain redan tidigt uttalade sig om att han inte har. En framtida president bör ha mycket goda ekonomiska kunskaper anser jag för att klara av att axla den tunga presidentmanteln i ett av världens mäktigaste land.

När såväl finanskrisen stormade utanför samtidigt som valdagen började närma sig, visade sig Obamas ekonomiska kunskaper inte helt förvånande vara ett stark kort. Obama vill också till skillnad från Mc Cain få slut på det bisarra kriget i Iraq. Om jag inte är helt ute och cyklar så vill Obama satsa på förnyelsebar bränsle. Medans Mc Cain istället vill forsätta stampa på samma gamla ställe och stärka oljans ställning på marknaden. Därtill kommer Obamas skattepolitik som kommer att ge extra klirr i kassan för låg- och medelinkomsttagare genom sänkt inkomstbeskattning. Detta är ungefär i samma riktning som Alliansregeringens jobbskatteavdrag.

Mc Cain riktar å andra sidan sina skattereformer mot företag, vilket jag också tycker är bra men inte tillräckligt om det är isolerat mot företag och inte i kombination med sänkningar för låg- och medelinkomsttagare. Däremot är Mc Cain för frihandel vilket definitivt tilltalar mig...Obamas ja till individens rätt att bära vapen tilltalar mig däremot inte alls....

Ja, detta är bara några axplock av olika sakfrågor där jag analyserat presidentkandidaternas ställnigstaganden. Finns många fler såklart att belysa och fundera kring. Här ville jag visa på några av alla sakfrågor för att förklara varför det kan vara svårt att svälja respektive kandidats helhetspaket.

I valet och kvalet väljer jag dock Obama in a heart beat!

Nu ska jag försöka stretcha bort min värk så gott det går efter gårdagens allra första streetdance lektion. Superskoj var det. Är förvånad över hur bra jag lyckades hänga med i koreografin när jag dök upp sådär mitt under pågående termin och i en dansstil som i princip är helt ny för mig. Men smakar det så kostar det, och idag kommer priset i form av ruskig träningsvärk i muskelgrupper jag inte visste existerade.

No comments: