Wednesday, November 19, 2008

Hippt med skattepolitik

Framtidskonventet var väldigt lyckat. I skattegruppen var vi fullbokade från början, sen hände något urhäftigt. Fler än de föranmälda blev intresserade av vårt arbete och jag fick till slut ha folk på en ”reservlista” tills jag kunde få plats med alla nytillkomna. En del fick dessvärre inte alls plats, vilket jag beklagar. Överlag verkade deltagarna nöjda. Fick efteråt även veta att någon av deltagarna till och med tyckte att vårt pass rockade. Det ni, det är inget dåligt betyg!

Som jag sa till deltagarna på plats så jag är överväldigad och mycket glad över att se detta engagemang! Det är otroligt häftigt för mig att se så många intressera sig för att prata skatter och samhällsekonomi. Det är jag liksom inte van vid. Istället får jag oftast höra att det är ett tråkigt och svårt ämne. Folk i allmänhet, men ibland också olika kollegor, undrar hur jag kan vara så engagerad och tycka att det är ”kul” med skatter.

Själv vill jag att det ska bli ett hippare ämne. Att man, och då menar jag både politiker och tjänstemän, pratar skatter så vanligt folk hänger med och både kan och vill ta till sig detta viktiga ämne som faktiskt berör oss alla. Det är då man som vanlig svensk börjar prata mer skattepolitik runt t.ex. köksbordet.

För mig är skattepolitiken kärnan eller hjärtat i ett samhälles totala politik och uppbyggnad. Utan en sund skattepolitik blir andra områden lidande. Skatter påverkar allt från skola, vård och omsorg, till bl.a. miljö, företagsklimatet, arbetsmarknaden och vårt rättsväsende. Då ser ni att det inte borde vara så märkligt eller tråkigt med skattepolitik. Utan skattepolitiken kan engagera och t.o.m. göras intressant att prata om, trots allt det tekniska bakom.

Vi har också fått en hel del positiv uppmärksamhet kring skattegruppens förslag om plattare skatt, vilket är glädjande.

No comments: