Tuesday, November 25, 2008

Moderata kontrakt

I mitt förra inlägg tog jag upp vad en moderat arbetsgrupp ser som vettigt för att skapa en verkningsfull integration. Själv tror jag motsatt effekt kommer uppstå genom att peka ut vissa grupper såsom man gör. Och inte bara det; överlag är det ett ogenomtänkt och konstigt förslag. Ska inte gå igenom alla mina argument igen, de finns att läsa här.

Hittade däremot idag denna intressanta bloggpost hos guerro kring samma ämne. Helt rätt att information om svenska lagar och värderingar redan ges idag, och det är otroligt viktigt att denna kunskap fortsätts ges. Men också förbättras väsentligt.

Rimligt är det att kunna kräva av människor som kommer till ett nytt land att de lär sig om landets seder och lagar. Lika rimligt måste det då också vara att kunna ställa krav tillbaka på staten som tar in människor att också värna om de och göra sitt yttersta för att få in de på bl.a. arbetsmarknaden och in i samhället över lag.

Tycker guerro skrivit så bra så jag citrerar rakt av:
"Da pekar man ut en grupp som nagra som man sarskilt maste bevaka, och eftersom
kontrakt ska skrivas sa ar inneborden i det att denna grupp kan man ju inte lita
pa om de inte skriver pa ett papper.Men ett kontrakt ar mellan tva parter.Var ar
Ms krav pa den andre parten - staten?Vad ska staten astadkomma for att fylla upp
sin del av kontraktet?Ar staten bara en overvakare av individen?Om sa - vad
sager alla tysta f d liberala MUFare om det?"

No comments: