Saturday, November 22, 2008

It wasn't me

Detta sjöng reggae artisten Shaggy för många år sen. Den sommaren hade jag och lillsyrran ett internt och riktigt roligt skämt om och kring låttexten. Jag kom lustigt nog att tänka på den tiden när jag läste dagens ledare i Expressen.

Sakine Madone är en klipsk frilansskribent och bloggare med skinn på näsan som vågar uttrycka det andra oftast låter stå kvar vid tanken.

Jag har haft nöjet att föra flera intressanta diskussioner med henne under en och samma träff. Hoppas att våra vägar korsas igen för fler stimulerande samtal. Idag njöt jag när jag läste följande.

Mina tankar fladdrade direkt iväg till min tid i USA och jag började minnas den ena efter den andre bisarra historien om märkliga skadestånd. Först trodde jag att dessa var rövarhistorier. Men icke sa Nicke.

Vanliga människor lyckades stämma bolag som t.ex. McDonalds på miljonbelopp även vid ”olyckor” som hade kunnat undvikas om de hade använt sunt förnuft. En person lyckades exempelvis få miljonbelopp för skada denne åsamkat sig efter att ha spillt varmt take away kaffe i sitt knä. Puckot i fråga började köra bil samtidigt som muggen med varm dryck lades i knät. Då muggarna på den tiden inte hade någon varningstext! på sig om varm dryck så gick det hela vägen. Helt absurt!

Kom också att tänka på alla offentliga amerikanska golv som vid städning pryddes av gula, fula varningsskyltar med text som varnar om blött golv. Oftast gick också nån nisse bakom personen som moppade och på fullaste allvar ”viftade” torrt golvet med någon slags ”manuell fläkt” för att skynda på torkningsprocessen. Det hela såg mega komiskt ut och jag bara stirrade första gången jag bevittnade denna egendomliga arbetsgång. Svårt att beskriva, man måste nog ha sett detta själv för att veta vad jag menar.

Lustigt nog har jag börjat se de gula varningsskyltarna (men tack och lov inte personen som ser till att golvet blir torrt snabbare) även här hemma. Hoppas att dessa finns här mer för att skydda folk från att ramla och inte av oro för att bli stämd om olyckan är framme.

Är man lika klantig som jag är så hjälper dessa dessvärre inte alls. Tvärtom höll jag faktist på att ramla pga av en sådan skylt då jag gick rakt in i en och därför nästan snubblade. Har dock enbart mig själv att skylla om jag hade legt där pladask.

No comments: