Tuesday, June 10, 2008

Pengar direkt i handen

En stor del av min arbetstid ägnas åt Centerpartiets skattegrupp med uppdrag om att effektivisera dagens skattesystem. Detta är en tuff men otroligt rolig och givande utmaning.

Kvittot på det hårda arbetet kommer när man lägger förslag som man får enormt positiv respons om. Nyligen la vi exempelvis fram ett förslag om direktavdrag vid köp av hushållstjänster. Detta är jag är riktigt stolt över, då fler kommer att kunna få hjälp att få sitt vardagspussel att gå ihop. Idag måste nämligen köparen ligga ute med halva kostnaden vilket många grupper har svårt att göra.

Vårt förslag bygger på en fakturamodell (du kan se en skiss på hur en faktura kan se ut i vår rapport) som kombinerar både avdrags- och betalningsprocessen. Du som köpare får pengar direkt i handen innan du betalar fakturan. Och du som är företagare slipper ökad administrativ börda. Systemet blir då både enkelt som effektivt för alla inblandade parter!

I helgen fick jag ägna mig åt att städa, tvätta och allmänt pyssla om mitt hem. När jag väl kom igång så var det rätt ok att fixa och dona och efteråt kändes det gott. Min startsträcka över långhelgen var dessvärre som den brukar: lång. Närmare sagt tog det mig 3 dagar att mentalt förbereda mig inför min storstädning, med inslag av önsketänkande om att någon annan redan har städat åt mig.

Det är svårt att hinna med allt som ska göras och ibland önskar jag att dygnet hade fler timmar, men sen inser jag att då kommer jag bara fylla på de ”extra” timmarna med massa nytt att göra.
Hursomhelst, jag är ett singelhushåll så mitt behov av hushållstjänster i dagsläget är begränsat. Däremot är jag övertygad om att jag kommer att nyttja möjligheten att få avlastning i mitt hem när jag bildar familj någon gång framöver i livet. Just nu är jag glad över om fler som verkligen behöver hjälp kan komma att få det.

Känns underbart att kunna vara med och lägga fram kloka och effektiva förslag, som passar in på det moderna samhälle vi vill se. Samtidigt bidrar vi med detta förslag till ett efterlängtat värderingskifte! Vem ska med ett förenklad system kunna komma och skylla på att det är krångligt och tidsödande att fylla i avdragsblanketter och bl.a. därför väljer att istället betala under bordet?

Läs mer om vad bl.a. DN och GP, skriver om förslaget.
Här kan du läsa lite till samt ladda ner vår rapport.

----------------------------------------------------------------
Uppdaterar med artiklar i Norra Skåne och Norra Västerbotten.

No comments: