Sunday, June 08, 2008

Kifå magazine

Den nystartade magasinet Kifå ringde mig för ett antal veckor sedan och undrade om jag kunde tänka mig bli intervjuad för tidningens porträttdel. Efter ett meck med schemat fick vi äntligen ihop en bra tid och här är delar av resultatet.

Jag gillar idén bakom Kifå. Hjärnorna bakom magasinet ville skapa en plattform som ger inblick i hur det arameiska (syrianska) folket har levt och hur vi lever idag. Samtidigt redogörs under olika teman vilka bidragande faktorer som har format vår kultur, andlighet och historiska arv. Det aramaiska folket härstammar för övrigt från området Eufrat och Tigris (BethNahrin/Mesopotamien).

Kifå inbjuder alltså läsaren på en rätt unik, målande och spännande kulturell, andlig samt historisk upplevelse. På så vis strävar Kifå till att öppna upp dörren för fler att lära mer om det arameiska folket. Genom att skildra övergången, men också balansen, mellan gammalt och nytt vill Kifå verka för en förbättrad integration i det svenska samhället.

Jag önskar Kifå magazine all lycka!

No comments: