Wednesday, February 04, 2009

Bloggen Bent resonerar klokt

I vanlig ordning resonerar Bloggen Bent i intressanta ordalag. Förutom det rent stilistiska i hans sätt att uttrycka sig tycker jag att han rätt ofta för fram viktiga poänger. Så även denna.

Jag har ställt samma fråga till mig själv många gånger, om och om igen, nu senast imorse när jag lyssnade på nyhetsinslaget om LO rapporten.

Varför ska det vara så fult att tjäna pengar i Sverige? Om någon tjänar lite mer än dig och mig, innebär det per automaitk att vi missgynnas? Eller att ditt, och mitt, trygghetsnät kommer att rasa samman? Eller…? Kan någon förklara för mig på ett vettigt sätt vart det egentliga problemet ligger?

Borde det inte vara intressantare att, såsom Bloggen Bent för fram, möjliggöra för de som idag har låga löner att få högre löner? Jag tycker att det är en sundare och mer rättvis utgångspunkt än att fastna i jantelagsträsket och gång efter annan grämas över, och med statens hjälp hindra, någon annans lycka.

Och gällandes "högavlönade" så tänker jag inte på de fett arvoderade direktörerna. Utan på helt vanliga svenskar som kanske utbildat sig, skaffat sig mångårig kompetens eller vad det nu kan vara som gör att de i min mening förtjänar att få lön för sin möda!

2 comments:

Anonymous said...

Kunde inte hålla med dig mer! Men dock lever vi i en mentalitet av att allt måste vara lagom (annars är det något fel)...

Nermin said...

Lagom är bra men inte alltid bäst!