Wednesday, February 11, 2009

Maud: du sitter säkert!

Medan jag roade mig i backarna pågick partiets kommundagar för fullt i Visby. Försökte hänga med så gott det gick med hjälp av dagens teknik men missade ändå rätt mycket av debatten som pågick hands on i partiet kring kärnkraftsfrågan.

För mig är detta ingen symbolfråga eller anledningen till att jag tilltalades av Centerpartiet. Däremot har jag full förståelse för de som, av olika anledningar, har blandade känslor.

Jag är vare sig kärnkraftsmotståndare, eller dess kramare. Det viktiga för mig är att vi även framöver blickar mot förnyelsebara alternativ och gör allt vi kan för att ställa om vår energiförsörjning. Detta för att värna om vår miljö och vårt klimat. Och som Maud Olofsson brukar säga; så vi klarar av att se våra barn och barnbarn i ögonen.

Apropå Maud, så diggar jag Hanne Kjöllers beskrivning av henne och hur hon än en gång modigt vågar förändra och ta de första stegen. Dock inte stapplandes. Utan stadigt, rakryggad och övertygande.

Vill du se talet som omnämns så kika in här.

No comments: