Monday, February 23, 2009

Stödet för oppositionen smälter

Allt för länge har oppositionen glidit på skicklig, men osmaklig, rättviseretorik utan substans. I takt med att vi befinner oss i allt skarpare läge, där realism och ansvarstagande går före populism börjar oppositionens stöd smälta, likt snötäcket över Stockholm.

Per Ankersjös kommenterar gårdagens Agenda debatt mellan Sahlin och Olofsson. Själv missade jag den då jag var på resande fot.

Mina skattepengar ska inte gå till ett företag som vare sig är svenskägd eller drivs professionellt, där förlustredovisningar avlöst varandra. Nej, jag vill att vi lägger skattebetalares pengar på poliser och lärare. Eller varför inte på bättre äldrevård. Däremot behöver vi ha bättre beredskap och fokusera debatten mer kring hur vi ska ta hand om alla de som riskerar sin egen försörjning.

Väl framme igår kväll väcktes barnet i mig när jag såg det snötäckta Stockholm, och ville bara slänga mig i snöhögarna. Min vuxna, mer tråkiga, sida var däremot trött efter tågresan och längtade efter att slänga mig i soffan istället med en varm kopp te. Så blev det.

Imorse såg jag därför fram emot att promenera i det vackra vita landskapet, känna och höra snön för varje fotsteg. Istället blev det en slaskig och långsam tur in till jobbet som inte var en helt ofarlig historia.

Konstaterar att Stockholms snötäcke smälter snabbt!

No comments: