Tuesday, October 21, 2008

Intuitiv eller evidensbaserad hälsopolitik

Medicinska riksstämman 2008 hålls i Göteborg, Inom ramen för den kommer en av våra eminenta riksdagsledamöter, Lennart Levi som är något så häftigt som professor emeritus, arrangera ett tänkvärt symposium.

Under den tid jag har arbetat på vårt riksdagskansli har jag hela tiden hört Lennart betona vikten av bl.a. god arbetsmiljö och hälsa. Han brinner för människors välmående på ett beundransvärt sätt och är i min mening en av hela riskdagens mest hängivna och aktiva ledamöter.

Vad handlar symposiet då om som fascinerat mig så starkt? Rubriken är satt till: Hälsans politik – från evidens till konsekvens. Som jag förstår kommer man diskutera huruvida samhällets hälsopolitik ska vara intuitiv eller evidensbaserad.

Önskar jag kunde vara med, men dessvärre är min tid uppbunden på annat håll så. Förhoppningsvis är det inte sista gången dessa två metoder ställs mot varandra.

Personligen är jag fast besluten om att det skickligt går att kombinera båda dessa metoder för att uppnå maximalt välbefinnande.

No comments: