Wednesday, October 15, 2008

Lite skryt

Imorse låg det en urfin inbjudan i mitt postfack på jobbet. Har fått äran att delta i inget mindre än talmannens middag den 13:e november. Har fått reda på att detta tydligen inte är något man bjuds in till per automatik vare sig som politisk sakkunnig som jag är, eller som ledamot. Så jag bockar och bugar!

Oftast har jag inga svårigheter med att hitta något passande att ta på mig i olika sammanhang. Tvärtom är det roligt att kombinera klädsel utifrån tillfälle med att sätta min egen personliga prägel som pricken över i:t.

Denna gång ger inbjudan också en hint över vilken nivå som ska hållas genom att klädseln anges. I detta fall landar det i: Mörk kostym! Man kan ju tycka att det nu borde vara busenkelt för mig att veta vad jag ska ta på mig. Istället blir jag något konfunderad.

För det första är jag inte helt på det klara över vad Mörk kostym innebär rent konkret för egen del. Och sen undrar jag hur det kommer sig att det inte finns någon formell benämning på dress code för oss som är av det kvinnliga släktet?

För säkerhetsskull har jag nu kollat upp vad Mörk kostym står för. Denna förklaring hittade jag i DNs behjälpliga etikettguide:

Mörk kostym
Tredje nivån i den formella finhetsgraden.

Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart), vit skjorta och sidenslips eller fluga i valfri färg utom svart och vitt, gärna mönstrad.

Hon: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat utpräglat aftonfint tyg. En elegant byxdress, eller kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går lika bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång.

Ja, då återstår väl bara att börja rota i garderoben ganska så snart efter nån tjusig aftonklänning eller liknande. Annars får det bli en shoppingrunda.

No comments: