Tuesday, January 20, 2009

Infotainer!

Älskar flexibilitet. Kunde sluta tidigare så jag hann hem och slänga mig framför rutan precis lagom till att USA’s heliga ed svors.

När hela installationstalet var levererat märkte jag att jag satt kvar på golvet mitt framför tv’n, klappandes och tårögd. Jag var ett med ögnblicket. Att fånga hela min uppmärksamhet på detta sätt är det få som lyckas med.

Obama är vad jag skulle vilja kalla för magisk infotainer. Talet var ett mästerverk utan dess like; realistiskt, verklighetsförankrat med skarp titt i backspegeln och kraftfulll blick framåt, optimistiskt, respektfullt, inspirerande, målande, och förtroendeingivande...

Han har nu väckt liv i amerikanernas grundvärderingar. Jag hoppas att han mäktar med att hålla detta ljus starkt lysande.

Då finns det hopp både för USA, men också för omvärlden. Hopp om en bättre värld där hänsyn tas till den natur och miljö vi fått förtroende att disponera och förvalta. Att också hänsyn till varandra tas, där vi lever i frid, och där vi har respekt för varandras likheter såväl som olikheter. Att det blir ett slut på exploateringen av tredje världen. Och hopp om så mycket mer.

Det kommer inte ske över en natt. Det kommer inte bli lätt. Att just Obama stog och talade som USAs 44:e president visar däremot att det är möjligt. Att allt är möjligt! Ryser bara jag tänker på vilken enorm kraft denna insikt ger mig. Önskar jag kunde beskriva denna känsla.

Hjärligt grattis till Obama och all lycka önskar jag!

Avslutar detta inlägg inspirerat av USA's nye och mycket efterlängtade president:

Pick up, brush off and start remaking America and the world. Gods grace and love shines gloriously upon all of us.

God Bless!

No comments: