Tuesday, January 20, 2009

Obama, the new King

Oh my! Idag händer det historiska som få trodde de skulle få uppleva, men som många drömt om.

Martin Luther Kings hörde till denna enorma skara som vill leva sida vid sida med sina medmänniskor i kärlek och gemenskap, utan rasåtskillnad. Otroligt nog firades hans födelsedag igår, dagen före den första svarta presidenten i USA svärs in. Min allra första dag i Staterna var just Marthin Luther King day.

Är det en tillfällighet att dessa två dagar sammanföll som de gjorde? Kanske. Kanske inte. Symbolvärdet är dock naturligtvis högt.

Grämer mig över att jag sitter i möte när Obama svär presidenteden. Visst går det att se i efterhand, men det blir inte riktigt samma känsla som att vara med in the moment samtidigt som resten av världen. Skrev ju t.o.m. in detta i kalendern för flera månader sedan..

Aldrig någonsin har denna ceremoni betytt så mycket för mig. Synd att jag missar den live på plats. Synd också att jag inte kan följa den ”live fast på distans".

Nu ska jag sluta gnälla. Du som har tiden på din sida kan följa presidentinstallationen i TV4 med start 17.30. Njut...

No comments: