Tuesday, November 11, 2008

Kommunikationens kraft

Precis tillbaka från finansdepartementet där ledamöterna och jag lyckade snåra in oss i korridoren tills vi hittade rätt till vårt möte. Önskar att det fanns mer tid att vara på extrainsatta möten på departementet. Är visserligen inget mötesfreak, som ni redan förstått, men i detta fall är det väldigt givande att kunna ställa direkta frågor till finansministerns statsekreterare och få del av hans sakkunskap och bedömningar. Nåväl.

Lustigt hur t.ex. det skrivna ordet kan både påverka och också tolkas olika. Anledningen till vårt möte idag var just det att olika tolkningar av samma text föranledde till förvirring över hur sakfrågan på bordet egentligen ser ut.

Idag har jag också fått in tre intressanta meddelanden i min privata inkorg som också för min tanke till just kommunikation och det skrivna ordets kraft.

Två av meddelandena träffade mitt hjärta och lyckades beröra mig otroligt djupt. Medan ett visade hur två personer kan tolka samma sak som om de levde på skilda planeter.

Intressant det där med kommunikation. Jag får lov att erkänna att jag också är väldigt fascinerad över hur vissa väljer att uttrycka sig; om de vågar vara raka och ärliga i sin vokabulär.

Eller om de av olika anledningar väljer att verbalt snåra in sig. Lite likt jag oavsiktligt gjorde gåendes i maktens korridorer tidigare - same same, but different you know!

No comments: