Wednesday, November 05, 2008

Yes we can!

Var uppe i natt, med vissa avbrott för lite slummer i soffan. Ryser när jag tänker på segertalet som var helt magiskt även om mycket redan har sagts i tidigare tal och offentliga sammanhang.

Grattis USA och grattis omvärlden att vi nu äntligen slipper sittande president! Stort grattis också till nye presidenten of the UNITED STATES of AMERICA såsom han själv brukar betona det.

Har tidigare påpekat att mitt val av kandidat inte bygger på t.ex. hans ursprung. För mig är innehållet i den politiken som ska föras viktigare. Däremot är jag starkt övertygad om att han är en viktig förebild för många inklusive undertecknad, just på grund av hans bakgrund. Låt mig berätta en intressant händelse som inträffade igår eftermiddag på min arbetsplats.

Av en slump träffade jag på ett gäng ungdomar varav de flesta hade ett utomnordiskt ursprung. Några av de började prata med mig och under vårt samtal påminde de mig på sätt och vis om, vilket jag också upplevt tidigare i andra sammanhang, hur jag med min resa i livet uppfattas som förebild av vissa. De var bl.a. mycket överraskade, om än glada, över att jag med min bakgrund arbetar i Sveriges Riksdag. Jodå det gör jag, sa jag, och det kan ni också göra en vacker dag om ni vill. Då bara de tittade på mig med stora ögon och log brett. Att göra ett sådant intryck på vilt främmande människor på det här sättet värmer i själen. Men det sätter också press på mig på sätt och vis. Jag går inte närmare in på detta utan ville mer dela med mig av min upplevelse över hur värdefullt det kan vara med förebilder för att få upp sitt eget hopp och framtidstro.

Obama har redan gjort ett historiskt avtryck. Han har stått stadig och visat att allt är möjligt som jag brukar säga. Han har visat att det går att förändra attityder, förena och inge hopp i svåra tider. Han har tagit vid drömmar som andra knappt fick påbörja - tänker på framförallt Mr Martin Luther King. Han har påmint mig om vikten av förebilder som banar vägen och visar att tillsammans kan man förändra och förbättra. Han har redan gjort allt detta, men nu har han också en lång väg kvar att fortsätta förändrings- och förbättringsarbetet.

Detta är inte bara en stor seger för USA, och för omvärlden utan framförallt också för den viktigaste rasen som existerar: människosläktet! Alla kan, om de vill och kämpar på uppnå allt de ger sig den på! Visst, en del kan glida på ett bananskal medan andra får svettas och vandra på mer krokiga stigar. I slutändan är däremot allt möjligt. Jag är tacksam att jag fick uppleva denna dag så jag säger som Obama: Yes we can!

Önskar Obama all lycka & framgång! Och också modet, styrkan och visheten att handla rätt och klara utmaningen att förbättra för både sina medborgare och icke att förglömma också för omvärldens invånare.

No comments: